...kan være en utfordring for både voksne og yngre, i hvert fall når det er selvdisiplinen som må trenes på Internett. Men likefullt så er det utrolig viktig at elevene får forståelse for hva personvern og opphavsrett er, hvorfor den må ivaretas, hva det vil si å beskytte sin integritet på nett, det å få beskyttet sine produkter og kunstreriske uttrykk og ikke minst: Hvorfor vi som "publiserere" skal respektere dette.
Jeg tror det kan være en god ide å lage et eget undervisningsopplegg som tar for seg essensen av disse spørsmålene og innfallsporten kan være reglementet som skolen forfekter i forhold til publisering på nett.
For eksempel: Vi kan ikke publisere bilder på nett av elever på skolens nettsider, med mindre foreldre eller andre foresatte har samtykket til dette (personvern). Vi kan ikke publisere bilder på nett som elever har tatt med mindre elevene som tok dem synes dette er OK. På samme måte må media som kommer til vår skole, be om tillatelse til å ta bilder av elever før de gjør det (unntatt for eksempel når avbildningen har "aktuell og allmenn interesse").
Jeg tror at elevene må se at lovene vi har å forholde oss til er der for å beskytte oss og våre interesser, ikke kun for å regulere. I denne sammenheng må man som lærer ha i bakhodet at flere av elevene svært sannsynlig besøker diverse nedlastingssider, publiserer bilder av seg selv og sine venner på sosiale medier eller chattekanler eller blogger om og med synspunkter. Det å ansvarliggjøre elevene, stille dem spørsmål og tegne scenarier mener jeg er en ansvarsfull undervisning som den norske skole skal ta mer på alvor og vektlegge i større grad.
Den viser ikke minst at vi som skole og som institusjon ønsker elevenes beste, vi ønsker å gi dem redskaper som vil være nyttige i deres framtidige bruk av Internett og vi viser oss ansvarlige i forhold til det materialet som finnes tilgjengelig (og utilgjengelig) på forskjellige nettsider. Elevene må drilles, de må få "sett deg inn i artistenes situasjon"-problemstillinger; hvordan ville du reagert om ditt materiale ble brukt til det stikk motsatte av hva du hadde tenkt deg? Hvorfor vil dere ikke betale for det artistene har arbeidet med? Hva er forskjellen på å stjele en CD i butikkhyllene og laste den ned via en Torrent? Som lærer i slike spørsmål (hvis man er en godt forberedt sådan, vel og merke) tror jeg at man har stor påvirkningskraft hvis man kan det man snakker om, ikke gjør nettet til et farlig, diffust fenomen, men gir veiledning, regler og råd om manøvrering på Internett.
Det er på tide at skolen tar denne debatten tilbake til klasserommet, synes jeg. Hvorfor i all verden skulle vi ikke det?
Korleis påverkar den digitale fritidskulturen samhandling?
for 14 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar