søndag 22. november 2009

Nå skal det bli (planlagt) lyd i klasserommet

Audacity er rett og slett INSPIRERENDE! Videoklippene som Lars Carlsson har lagt ut på Multimediabyrån er så step by step som det går an å få dem.

De gir også en god pekepinn på hvordan en kan undervise elevene i hvordan de skal bruke Audacity.

Jeg har tidligere jobbet med programmet Digas for å redigere lyd og jeg ser jo at det vil være å skyte spurver med kanoner å forvente at skolen skal ha et slikt system. Men: Audacity har mange likhetstrekk og fungerer utrolig bra til grunnleggende redigering av lydfiler. Det er grafisk i måten det fremstiller lyden på og knappene på menyraden er intuitivt lagt opp.

Jeg har tro på at det å jobbe med lyd og tale i skolen vil være en inspirerende og annerledes tilnærming til opplæring i språk og formidling i for eksempel norskundervisningen. Tale kan ikke erstatte det skriftlige, men jeg tror at den kan videreutvikle og inspirere språkkompetansen til mange elever. En er nemlig nødt til å planlegge det hva en skal si og skrive dett ned for ikke å få for mye ææææhhh og øøøøøøhhhh når en spiller inn for eksempel en intro til et program eller musikkinnslag. Men i en intervjusituasjon kan man slippe seg fri, man kan stille spørsmål og være til stede på en helt annen måte og med en helt annen oppmerksomhet enn når man kun sitter med et ark og en penn eller skjerm og tastatur.

Radio er direkte, det er "der og da" og det krever en konsentrasjon og et fokus fra elevene som jeg er overbevist om er sunn å opparbeide. Og de vil få en helt spesiell mulighet til å evaluere eget arbeid i etterkant, det vil oppleves helt annerledes  høre et opptak eller et intervju de har gjort enn hvis de leser sitt tekstdokument om igjen.

Gleder meg til å prøve dette her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar