fredag 20. november 2009

Excel kan formes til akkurat det du vil - eller?

Det som jeg har tenkt litt på i det siste er at excel på mange vis kan være veien til å drille elever på nøyaktig det jeg som lærer ønsker å drille dem i. Problemet er at det er nettopp kun dette som excel kan gjøre; nemlig drilling.

La oss si at jeg ønsker å se hvordan det står til med forståelsen av hva som i realiteten skjer i et regnestykke med tieroverganger i en sjetteklasse. Elevene får utdelt flere regnestykker på et excelark, hvor de skal skrive inn svarene og får fasiten "Rett" eller "Feil" som respons. Jeg som lærer vil få veldig lite innblikk i hva som skjer i forhold til logaritmen til den enkelte eleven. Hva er det som er årsaken til at Jens ikke får til tieroverganger? Hvordan stiller han opp stykket? Hvordan er det han tenker?

I første omgang er det veldig tilfredsstillende for en elev å få svaret "Rett/galt" i en matematikkoppgave.

Men i tilfellene hvor det er lite bevissthet fra elevens side og lite "drive" i å mestre en oppgave og virkelig forstå hva han/hun driver med, så vil Excel enn så lenge (for min del) være et verktøy i drilling, ikke diagnostisering og iverksetting av tiltak og nye undervisningsformer.

4 kommentarer:

  1. HVA MED Å UTFORDRE ELEVENE TIL Å LØSE VIRKELIG PROBLEM.... :-)

    SvarSlett
  2. No er det sjeldan slik at eitt enkelt verkty utgjer heile opplegget ditt. Etter kvart som elevane sin eigen reknearkkompetanse aukar, vert det naturleg å gje oppgåver der delar av oppgåva er naturleg å løyse med ymse rekneark. Det kan dreie seg om budsjettering og reknskap til elevbedrifter og planlegging av OD eller juleball, berekningar i høve teknologi og design og mykje anna. Alle omfattande opplegg har eit par område som består av drilling eller tørt rutinearbeid.

    Har forresten ikkje me gått samstundes på lærarhøgskule ei stund? I steinalderen på Hamar?

    SvarSlett
  3. Hei og hopp Tarjei!!! Jøsses, det var sannelig ikke akkurat i går, nei :-) Det stemmer at vi trasket de samme korridorer for noen tidsaldre siden, ja!

    Er helt enig med deg at Excel sjeldent er det ENESTE verktøyet, men jeg har inntrykk av at der hvor slike verktøy brukes for at elevene "skal bruke noe annet" så risikerer man også noe i prosessen. Elever har en tendens til å tippe seg fram til rett svar, når det er rett svar som er det eneste som registreres...

    Jeg tror som deg at excel er i sitt rette element når det brukes som et verktøy som gir elevene mulighet til å gjøre nettopp eksempelvis regnskap, planlegging og budsjettering, etc.

    Men dit skal mange av elevene få slippe til først når jeg vet hvordan de tenker, he he he...

    SvarSlett
  4. Den er god. Og når du finn ut korleis elevar tenkjer, vær snill og gje meg ein lyd! :)

    SvarSlett