Etter noen år i eksil fra utdanningsinstitusjonen så hadde jeg forsåvidt håpet på at Høgskolen hadde brukt litt krefter på å "ta igjen" verden i forhold til medier og teknologi. Jeg er delvis fornøyd, men også delvis misfornøyd med det jeg har opplevd og sett.
VG og andre medier skriver om lærernes svake datakompetanse. Men hvordan skal denne bli bra når de som lærer opp kommende lærere heller ikke kan stort om hvordan IKT skal og bør brukes sammen med læring? Vi har hatt ett kurs på tre timer om kommunikasjon og medier i de to årene jeg har gått på allmennlærerutdanningen (og da dreide det seg stort sett om fortellerteknikk og powerpoint og hvor latterlig Twitter var).
I norsk fikk vi beskjed om å lage en nettside om et lærerverk med den begrunnelsen at vi som kommende lærere skulle ha laget en nettside før vi begynte i skoleverket, fordi vi burde ha hatt erfaring fra det.
I norsk fikk vi beskjed om å lage en nettside om et lærerverk med den begrunnelsen at vi som kommende lærere skulle ha laget en nettside før vi begynte i skoleverket, fordi vi burde ha hatt erfaring fra det.
Det å lage en nettside er dermed "noe teknisk" som vi burde kunne, det legges ikke vekt på at det skal være et hensiktsmessig verktøy, vi får ikke opplæring i hva man bør tenke på i utarbeidelsen av det og norsklærerne ga også beskjed om at vi kunne lage en Powerpointpresentasjon istedet hvis det var mer hensiktsmessig (hvilket de fleste gjorde).
IKT i allmennlærerutdannelsen er ikke integrert i de ulike fagene omtrent i det hele tatt (bortsett fra litt om regneark i matematikkundervisningen). Det er istedet et valgfag som studentene kan ta som tilvalg etter grunnutdannelsen. Hvordan skal man få lærere med god datakompetanse når de som skal utdanne oss heller ikke sitter på den? Skal den etterspurte datakompetansen reduseres til å bli et frivillig engasjement som lærere skal ha etter endt utdanning eller noe vi skal ønske oss som videreutdanning?
Oppgraderingen av lærerne må ikke bare skje i grunnskolen og den videregående skolen. Den må også skje i høgskolesystemet hvor lærerne og professorene lærer oss vordende lærere hvordan god bruk av IKT i skolen skal foregå. Men det blir kanskje for komplekst for mediene å peke på og for komplisert for myndighetene å iverksette... Det er muligens lettere å lage undersøkelser og kun konstatere og peke litt.
Et lite hrrmph fra meg sånn på tampen, der altså...
Dette stemmer dessverre meget godt med det bildet jeg sitter med fra "innsiden". Nyttig å få det bekreftet. Kompleksiteten du peker på er reell. I praksis viser det sag stadig at det faktum at IKT ikke er et fag, men en grunnleggende ferdighet åpner for at de ulike fagmiljøene utstyrer seg med noe som i beste fall kan betegnes som "digitale alibi", slik du er inne på. Det krever fokus over tid å jobbe inn digitale arbeidsmåter som kan gi merverdi i læringsarbeidet.
SvarSlettMange kloke ord, Marianne! Det er skremmende hvor lite IKT og digitale ferdigheter integreres i undervisningen. Jeg har fått i stand et Fronter-kurs på skolen vår for å endre dette. Meningen er at lærerne skal få tips og ideer til hvordan vi kan utnytte Fronter bedre i undervisningen. Dessverre er mange negative til dette kurset. Ikke til selve kurset i seg. Jeg tror nok de aller fleste faktisk kunne tenkt seg å lære mer, men det er tiden det reageres på. Kurs tar tid og selv om skolen ordner vikarer så blir dette en ekstra belastning på lærerne - vikarene må jo få en plan å jobbe ut i fra. Kurset er nemlig lagt til dagtid. Kanskje hadde lærerne vist større entusiasme dersom elevene ikke hadde blitt berørt, men lærerne hadde jo fremdeles fått en ekstra belastning midt oppi utviklingssamtaler og skriftlig vurdering. De som er spesielt interesserte tar seg tid og ser nytten, er man ikke "nerd" tror jeg det kan være vanskelig å få til engasjement blant lærerne (ledelsen ønsker virkelig dette og er på banen, de skaffer jo bl.a. vikarer til 20 lærere over totalt 3 dager).
SvarSlettDet er også viktig det du sier om at det er viktig at utdanningsinstistusjonene henger med også. Jeg gikk ut fra ALU i 2005. Kan ikke huske at vi lærte noe mer enn filhåndtering når det gjaldt IKT. Du har jo faktisk hatt ganske mye mer! Tror ingen av lærerne våre kunne noe særlig om data i det hele tatt. Og det er trist. Men når det er sagt - ingen av studentene etterlyste mer data heller.